لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC ازما پلاس

شرکت ازما پلاس، بخشی از بزرگترین تولید کننده و تأمین کننده لوله های پلی اتیلن پلاستیکی با کارایی بالا در جهان است و بهترین و مقرون به صرفه ترین سیستم های لوله پلی اتیلن را به مشتریان خود ارائه می دهد.
شرکت ازما پلاس، متخصص در سیستم های لوله پلی اتیلن برای حمل و نقل گاز و آب در بازارهای تأسیساتی و صنعتی است.

دارا بودن نقش فعال در بازار

محصولات شرکت ازما پلاس، طیف گسترده ای از کاربردها را در بازار صنعتی و تأسیسات در مقیاس جهانی پیدا کرده است. شرکت های توزیع آب و گاز، بخش های مهمی برای محصولات با یکپارچگی بالا هستند که در آنها حفظ کیفیت آب و حمل و نقل ایمن سوخت های گازی از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربردهای صنعتی این محصولات، شامل تأسیسات انرژی جایگزین در سیستم های انتقال گاز، حمل و نقل پساب و دوغاب معدنی است. محصولات این شرکت به طور گسترده ای در نصب، تعمیر و نگهداری خطوط لوله آب پلی اتیلن استفاده می شود. شرکت ازماپلاس که یکی از پیشگامان سیستم های لوله پلی اتیلن است، به طور مداوم پیشنهادات خود را بهبود می بخشد و به روز می کند تا نیازهای روزافزون مهندسی توزیع را برآورده کند و اطمینان حاصل کند که آنها در خط مقدم سیستم های توزیع/تصفیه گاز و آب جهان باقی می مانند.

تمرکز بر مشتری

کلید موفقیت شرکت ازماپلاس، در تعهد به ارائه خدمات و پشتیبانی با بالاترین کیفیت است. شرکت ازما پلاس دارای تیمی از افراد با انگیزه و با تجربه است. شرکت ازما پلاس، بیشترین اهمیت را برای برآوردن نیازهای مشتریان خود قائل است، و به طور مداوم لیست  محصولات گسترده شرکت را برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر شرکت های آب و گاز، بازارهای صنعتی و خارجی تغییر می دهد.

کیفیت محصولات لوله های پلی اتیلن شرکت ازما پلاس

شرکت ازما پلاس، یک شرکت کسب و کار مبتنی بر نتیجه است، که توجه ویژه ای به کیفیت کارکنان،  محصولات و خدمات خود دارد. محصولات شرکت ازما پلاس که تحت سیستم‌های مدیریت کیفیت معتبر طراحی، تولید و عرضه می شوند، با استانداردهای محصول ملی و بین‌المللی مطابقت دارند تا اطمینان کامل را برای مشتریان خود تضمین کنند. علاوه بر گواهینامه های سیستم های مدیریت کیفیت و محیط زیست، لوله های گاز تولید شده توسط شرکت ازما پلاس نیز توسط سازمان استاندارد ایران تأیید شده است.

شرح محصولات تولید شده توسط شرکت ازما پلاس

مواد با کیفیت بالا برای نصب مقرون به صرفه

شرح محصولات:

فشار زمان و هزینه، تأمین کنندگان محصولات را مجبور به تجدید نظر در مورد روش های متداول و استفاده از مواد مدرن می کند. به عنوان مثال، به منظور استقرار لوله های پلی اتیلن در خاک برای انتقال آب یا گاز، دیگر نیازی به استفاده از شن درشت، یا شن ریز برای پوشش آنها نیست، زیرا لوله های پلی اتیلن جدید ساخته شده از آخرین مواد RC-100 PE هستند.

خطوط لوله معمولی ساخته شده از پلی اتیلن در معرض تنش های بیشتر ایجاد شده توسط سنگ، شیشه، مواد ضایعات، و مواد متراکم دیگر موجود در زمین، در هنگام عدم وجود بستر شنی یا ماسه ای در زمین هستند. در ترکیب با تنش های عملیات (فشار داخلی، ترافیک و بارهای خاک)، نیروهای نقطه ای یا خطی که به طور مستقیم بر روی لوله وارد می شوند، باعث ایجاد ترک هایی می شود (افزایش آرام ترک در لوله های چند لایه پلی اتیلن PE 100 RC، لوله های تمام جداره اکسترود شده) لوله پلی اتیلن چندلایه PE 100 RC بویژه مقاوم در برابر عواقب ناشی از خراش است، که زمانی ایجاد می شود که هیچگونه بستر شنی و ماسه ای تهیه نشده باشد و به نقطه بارهایی که در مدت زمان طولانی تری رخ می دهند، وارد می شود.

استفاده هدفمند از ویژگی های محصول توسعه یافته بیشتر (مقاومت در برابر رشد کند ترک) تحقق تمام الزامات مدرن و لوله گذاری اقتصادی را تضمین می کند. فرایند تولید لوله های پلی اتیلن شرکت ازما پلاس، عمر مفید بیش از 100 سال را حتی با لوله گذاری غیر متعارف (بدون بستر شنی) تضمین می کند.

مقایسه لوله پلی اتیلن 100 PE با لوله پلی اتیلن RC-100 PE  

این موضوع ثابت شده است که کلیه ویژگی های ماده اولیه تولید لوله پلی اتیلن 100 PE، طی سالیان متمادی نیز توسط لوله پلی اتیلن PE 100 RC انجام می شود، به عنوان مثال، لوله پلی اتیلن نوع 10 MRS  است. تنها تفاوت اما یک تفاوت قابل توجه، مقاومت فوق العاده لوله پلی اتیلن PE 100 RC در برابر ترک خوردگی تنشی است. فرایند پردازش تولید لوله پلی اتیلن PE 100 RC، بویژه تکنیک اتصال نیز تحت شرایط مشابه بررسی می شود. جوشکاری (به عنوان مثال عنصر گرمایش مربوط به جوش لب به لب) توسط دستورالعمل شماره 1-2207 DVS، برای لوله پلی اتیلن  PE 100 RC و ترجیحاً بدون هیچگونه محدودیتی کنترل می شود.

تقاضای روزافزون برای نصب لوله پلی اتیلن به صورت سریع تر و اقتصادی تر، با اختلالات محیطی کمتر، باعث پدیدار شدن تکنیک های جدید نصب لوله پلی اتیلن شده است. طی چند سال گذشته، سرمایه‌گذارانی در صنعت ساخت و ساز سیستم‌های زیرساختی، به دنبال پیدا کردن راه ‌حل‌هایی برای کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری با فناوری‌های پیشرفته بوده‌اند. این پدیده، خطوط تولید لوله جدید لوله پلی اتیلن و همچنین، نوسازی خطوط فعلی تولید لوله پلی اتیلن را در بر می گیرد.

این نوآوری ها شامل نصب لوله پلی اتیلن مدل PE 100 RC، بدون بستر ماسه، ترکیدگی لوله و حفاری جهت دار افقی است. به منظور کاربرد این روش‌های جدید در نصب لوله پلی اتیلن PE 100 RC و به دلیل تأثیر تهاجمی بر لوله پلی اتیلن، در این  روش های جدید برای تولید لوله پلی اتیلن، مواد پلاستیکی جدید برای تولید لوله پلی اتیلن مورد نیاز است. لوله پلی اتیلن PE 100 RC محصولی است که دوام سطح خارجی آن چندین برابر لوله پلی اتیلن معمولی است، و مقاومت بار نقطه‌ای بالاتری نیز دارد.

از نظر یک تعریف مشترک از ماده لوله پلی اتیلن PE 100 RC، استاندارد 1075 PAS (مشخصات این استاندارد در دسترس عموم است) با عنوان “لوله های ساخته شده از مواد پلی اتیلن برای اجرای فناوری های نصب جایگزین” توسط مؤسسه DIN منتشر شده است. این مشخصات که در دسترس عموم است، مکمل استانداردها و مقررات موجود در نظر گرفته می شود.

دامنه استاندارد 1075 PAS، افزایش مقاومت در برابر رشد آهسته ترک لوله‌های پلی اتیلن RC-100 PE، است که برای فناوری‌های نصب جایگزین، مانند حفاری در جهت افقی، پوشش انفجاری یا نصب لوله پلی اتیلن بدون ریختن شن و ماسه بر روی لوله پلی اتیلن، استفاده می‌شود. الزامات، ویژگی‌ها و روش‌های آزمایش، و همچنین روش های تضمین کیفیت مربوطه از طریق بازرسی شخص ثالث تنظیم و تضمین می‌شوند. لوله های پلی اتیلن RC-100 PE،، که در مقررات توضیح داده شده اند، در مقایسه با لوله های پلی اتیلن معمولی 80 PE، و 100 PE، مقاومت قابل توجهی در برابر رشد کند ترک لوله پلی اتیلن دارند.

مزایای لوله های پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC

مواد تشکیل دهنده لوله پلی اتیلن کلاس PE 100 RC، و پیشرفته ترین روش پردازش پلاستیک در تولید این لوله های پلی اتیلن، بالاترین قابلیت اطمینان محصول را به شرح زیر تضمین می کند.:

  • مقاومت مناسب در برابر سایش؛
  • مقاومت در برابر ترک تنشی بالا؛
  • مقاومت مناسب در برابر بارهای نقطه ای (مانند سنگ ها، قطعات) (آزمایش دکتر هسل)؛
  • مقاومت بالا در برابر افزایش کند ترک؛
  • انتخاب بهینه برای لوله گذاری بدون ماسه و پر کردن مجدد کانال حفر شده؛
  • خاک حفاری شده می تواند به عنوان ماده پر کننده کانال حفر شده استفاده شود؛
  • از لوله پلی اتیلن کلاس PE 100 RC می توان برای لوله گذاری بدون حفر کانال استفاده کرد؛
  • لوله پلی اتیلن کلاس PE 100 RC، را می توان بوسیله انجام جوش لب به لب، ERW، جوشکاری پلی فیوژن یا اتصال مکانیکی، مورد استفاده قرار داد؛
  • لوله پلی اتیلن کلاس PE 100 RC، با لوله های پلی اتیلن قدیمی سازگار است.

محافظت لوله پلی اتیلن کلاس PE 100 RC، در برابر بارهای نقطه ای، در زمانی که هیچگونه بستر شنی برای نصب این لوله فراهم نمی شود

آزمایش بریدگی لوله پلی اتیلن، طبق استاندارد 13479 PN EN ISO، یک آزمایش فشار است که بر روی قسمتی از لوله پلی اتیلن که دارای سطح سوراخ شده است و سپس در آب فرو رفته است، در یک دمای معین و تحت فشار هیدرواستاتیک انجام می شود. آزمایش بریدگی امکان تعیین مقاومت لوله های پلی اتیلن در برابر انتشار سریع ترک ها را فراهم می کند. لوله پلی اتیلن PE 100 RC باید در مقابل فشار هیدرواستاتیک معین به مدت 5000 ساعت مقاومت کند ((pe 100 RC Multilayer®، ساعت10000).

صفحه قالب گیری به منظور آزمایش مقاومت لوله پلی اتیلن PE 100 RC در شرایط محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه لوله پلی اتیلن PE 100 RC  بریده می شود و سپس در محلول آرکوپال در یک دمای ویژه خاص قرار داده می شود. نمونه مواد RC باید به مدت 3300 ساعت در این شرایط بدون ایجاد آسیب مقاومت کند (طبق استاندارد 16770 ISO) (لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC باید بیش از 8760 ساعت را در این شرایط تحمل کند).

آزمایش بار نقطه ای دکتر هسل، برای تعیین مقاومت یک ماده در برابر انتشار آهسته ترک ها استفاده می شود. یک نمونه از مقطع لوله پلی اتیلن در یک بازه زمانی معین و در دمای مشخص شده، تحت فشار نقطه ای خارجی قرار می گیرد. نمونه لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC باید این شرایط را به مدت 8760 ساعت بدون آسیب تحمل کند (لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC = ساعت10000).

  • آزمایش بار نقطه ای: نتیجه مورد نیاز برآورده شد، این آزمایش پس از 10000 ساعت قطع شد.
  • آزمایش FNCT: نتیجه مورد نیاز برآورده شد.
  • آزمایش شکاف: نتیجه مورد نیاز برآورده شد، این آزمایش پس از 10000 ساعت قطع شد.

طبقه بندی لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC

چندین ترکیب از مواد برای تولید لوله پلی اتیلن  وجود دارد، و برای مواد لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC، این ترکیب از حداقل نیازهای اعمال شده در لوله پلی اتیلن 100 PE فراتر می رود.

نوع 1: لوله های پلی اتیلن با دیواره کامل ساخته شده از مواد PE 100 RC

این لوله های پلی اتیلن را می توان به صورت رنگی، آبی رنگ برای آب، نارنجی رنگ برای گاز، قهوه ای رنگ برای فاضلاب، و مشکی رنگ، و لوله پلی اتیلن راه راه با توجه به کاربرد آن تولید کرد. در ساخت این لوله های پلی اتیلن، از حداقل الزامات قابل اجرا برای لوله پلی اتیلن 100 PE میتوان فراتر رفت.

نوع 2: لوله پلی اتیلن  با لایه محافظ یکپارچه ابعادی ساخته شده از مواد PE 100 RC

لوله های پلی اتیلن دو لایه، با لایه های محافظ یکپارچه ابعادی از مواد 100 PE یا مواد PE 100 RC تشکیل شده است و دارای یک لایه محافظ داخلی اکسترود شده از مواد PE 100 RC می باشد.

لوله های پلی اتیلن سه لایه، با لایه های محافظ یکپارچه ابعادی از مواد 100 PE یا مواد PE 100 RC تشکیل شده است و دارای یک لایه محافظ داخلی اکسترود شده از مواد PE 100 RC می باشد. لایه های اکسترود شده به طور جدانشدنی، در ابزار خاصی که لایه ها را به هم جوش می دهد، به یکدیگر متصل شده اند. لوله های پلی اتیلن سه لایه، از مواد PE 100 RC ساخته شده است، و لایه داخلی آن به عنوان یک لایه کاربردی در ساختار دیواره، به صورت یکپارچه شده است.

هر لایه از لایه بندی های لوله پلی اتیلن PE 100 RC باید حداقل به میزان 2.5 میلی متر باشد و همچنین، دارای خواص محافظتی در برابر ایجاد ترک های تنشی باشد.

این تولید بر اساس لوله های پلی اتیلن دو لایه و سه لایه است که می تواند با رنگ بیرونی مشکی، با نوار شناسایی رنگی یا با رنگ های مختلف لایه خارجی (آبی رنگ برای آب، نارنجی رنگ برای گاز یا قهوه ای رنگ برای فاضلاب) باشد.

لایه داخلی لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC، همیشه به رنگ مشکی یا آبی است. دو لایه دیگر این لوله پلی اتیلن، با توجه به درخواست ویژه مشتریان می تواند از ماده 100 PE یا PE 100 RC، یا ترکیبی از هر دو ماده باشد.

نوع 3: لوله های پلی اتیلن با ابعادی مطابق با استاندارد 4065 ISO با اضافه شدن ابعاد لایه محافظ بیرونی ساخته شده از مواد پروپیلن لوله های پلی اتیلن با ابعاد مشخص شده در استاندارد 4065 ISO با پوشش محافظ بیرونی از یک لوله پلی اتیلن اصلی از لوله پلی اتیلن یک لایه یا چند لایه PE 100 RC، و یک پوشش محافظ از مواد پلی پروپیلن ساخته شده است. حداقل ضخامت این پوشش محافظ 0.8 میلی متر است.

حداقل ضخامت این پوشش محافظ، به ابعاد لوله پلی اتیلن بستگی دارد؛ لوله های پلی اتیلن با اندازه بزرگ، به دلیل بارهای سنگین تری که این لوله های پلی اتیلن برای آنها طراحی می شوند، دارای پوشش محافظ ضخیم تری می باشند. استحکام پیوند بین پوشش محافظ و لوله پلی اتیلن اصلی، باید به گونه ای باشد

که نیروهای برشی که در طول لایه گذاری لوله پلی اتیلن رخ می دهند، بتوانند به طور قابل اعتمادی منتقل شوند.

گواهینامه ها

لوله های پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC، مخصوص انتقال آب، دارای اسناد مرجع مشابه با لوله های پلی اتیلن تحت فشار 100 PE قدیمی هستند. همچنین، این لوله های پلی اتیلن دارای گواهینامه بهداشت از مؤسسه ملی هستند.

لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC، مخصوص انتقال گاز، دارای اسناد مرجع مشابه با  لوله های پلی اتیلن ا 100 PE قدیمی مخصوص انتقال گاز هستند.

لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC  برنامه تولید

  • لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC مخصوص انتقال آب؛
  • لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC مخصوص انتقال گاز؛
  • لوله پلی اتیلن چند لایه 100 PE / لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC ، با چند هدف مصرف و با لایه پروپیلن اضافی.

انتخاب مواد برای تولید لوله پلی اتیلن

روش نصب انتخاب شده برای استفاده از لوله پلی اتیلن، مبنای انتخاب مواد برای تولید لوله پلی اتیلن مورد نظر است، و در نتیجه خطر آسیب به سیستم لوله پلی اتیلن مستقر شده، تعیین کننده است.

لوله پلی اتیلن چند لایه هم اکسترود شده انواع 1 و 2، از لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC مخصوص ساخته شده است. آزمایش‌های مربوط به کیفیت دائمی لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC، مقاومت بالا در برابر بارهای نقطه‌ای و افزایش کند ترک مربوطه را نشان می‌دهند. لوله های پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC، برای لایه گذاری بدون بستر شن و ماسه و به صورت اقتصادی از پیش تعیین شده است. لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC، برای افزایش عمر مفید لوله پلی اتیلن به میزان بیش از 100 سال تولید شده است.  این نوع لوله پلی اتیلن تولید شده، دارای محافظ در برابر بریدگی لوله پلی اتیلن نیست.

لوله های پلی اتیلن با لایه های محافظ یکپارچه ابعادی

لوله های پلی اتیلن با ابعادی مطابق با استاندارد 4065 ISO / 2-12201 EN، از لوله پلی اتیلن تک لایه  لایه RC- 100 PE، یا لوله پلی اتیلن چند لایه 100 PE /  RC- 100 PE، بر اساس استاندارد 1075 Pas نوع 3، با لایه محافظ اضافی با مواد پلی اتیلن اصلاح شده. تولید شده است. لوله پلی اتیلن در محیط تحت فشار، به طور مؤثری بروز آسیب مکانیکی را از بین می برد.

این لوله پلی اتیلن  برای تمام تکنیک های لایه گذاری بدون ایجاد کانال برای نصب لوله، از پیش تعیین شده است. رعایت استاندارد لازم برای تولید لوله پلی اتیلن با عمر کاری مفید بیش از 100 سال، و بدون نصب در کانال، کاملاً ضروری است. لوله پلی اتیلن  با لایه محافظ بر اساس استاندارد 1075 Pas مخصوص لوله پلی اتیلن نیز تولید می شود. 

لایه محافظ – حفاظت فعال

فعالیت مهندسی قابل توجهی در هنگام ایجاد زیرساخت های زیرزمینی برای نصب لوله پلی اتیلن انجام می شود. بنابراین هدف از بکارگیری یک اپراتور این است که قادر به راه اندازی خط لوله پلی اتیلن جدید برای مدت زمان ممکن، و بدون آسیب رساندن به لوله پلی اتیلن است. هنگامی که لوله های پلی اتیلن به درستی نصب می شوند، در این شرایط لوله های پلی اتیلن در صورت نصب صحیح حداقل 100 سال عمر مفید دارند. اگر بر خلاف این موضوع، لوله های پلی اتیلن در طول نصب آسیب ببینند، این عمر مفید طولانی ممکن است به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

خراشیدگی و شکست، دیواره لوله پلی اتیلن را ضعیف می کند. این خطر می تواند در طول پوشش لوله پلی اتیلن ظاهر شود. به دلیل اینکه ضخامت دیواره استاندارد شده لوله پلی اتیلن، دقیقاً با فشار عملیاتی تنظیم می شود، و البته با ضریب ایمنی تکمیل می شود، هر نوع ضعیف شدن دیواره لوله پلی اتیلن، به معنای کاهش ضریب ایمنی مهندسی شده، حتی در شرایط کاهش مستقیم مقاومت فشاری خط لوله پلی اتیلن جدید و در نتیجه کاهش طول عمر مفید لوله پلی اتیلن است.

عمق آسیب وارد شده به لوله پلی اتیلن به میزان 10 % ضخامت دیواره لوله پلی اتیلن، طبق آیین نامه های عملی مجاز است، زیرا با وجود کاهش ضریب ایمنی، انتظار نمی رود که عمر مفید خط لوله پلی اتیلن کاهش پیدا کند. در مقابل، ضعیف شدن دیواره لوله پلی اتیلن که به عمق بیشتری نفوذ می کند، خطرناک است.

با تجزیه و تحلیل این آسیب ها، ضریب ایمنی لوله پلی اتیلن، به زیر 1 می رسد و وارد شدن آسیب به میزان 20 % به دیواره لوله پلی اتیلن به دلیل کاهش ضخامت دیوار پلی اتیلن ایجاد می شود. 

در مورد لوله پلی اتیلن چند لایه  RC- 100 PE مخصوص فاضلاب، بنا به درخواست مشتری می توان لوله پلی اتیلن چند لایه  RC- 100 PE را برای خطوط لوله پلی اتیلن دفع  فاضلاب (خطوط لوله پلی اتیلن  کششی یا آبیاری) با لایه داخلی رنگ روشن تولید کرد.

این موضوع اجازه می دهد تا بازرسی بوسیله دوربین، استفاده از معدن، دفع سایر مواد با ویژگی سایش بالا یا استفاده از لوله پلی اتیلن چند لایه  RC- 100 PE در طول آبیاری آب با مواد معلق آسان تر شود.

تمام ابعاد و کلاس های فشار لوله پلی اتیلن چند لایه  RC- 100 PE در صورت درخواست موجود است. لوله های پلی اتیلن را می توان به صورت لوله های پلی اتیلن مستقیم به طول 6 متر و 12 متر و یا به صورت کلاف های با ضخامت 125 میلی متر و به طول 100 متر تأمین نمود.

علامت گذاری یک لوله پلی اتیلن

علامت گذاری لوله های پلی اتیلن مطابق با استاندارد 2-12201 /EN 4427 ISO انجام می شود.

تمام لوله های پلی اتیلن ‌دارای علامت‌های شفاف و دائمی در طول هر متر لوله پلی اتیلن هستند که با چاپ مشخصات لوله پلی اتیلن در یک رنگ متضاد با رنگ لوله پلی اتیلن (سفید، سیاه یا زرد) ایجاد می شوند.

اطلاعات زیر بر روی لوله پلی اتیلن چاپ می شود:

  • استاندارد
  • نام تولید کننده
  • اندازه های اسمی (قطر x ضخامت دیواره لوله پلی اتیلن)
  • سری SDR
  • تعیین مواد به عنوان مثال، استاندارد 100 RC/PE 100 PE
  • کلاس فشار به عنوان مثال، 10 PN
  • تاریخ و مکان تولید
  • طول باقی مانده از لوله پلی اتیلن

آخرین فناوری‌ها برای چاپ مشخصات لوله پلی اتیلن نیز با استفاده از علامت‌گذاری لیزری استفاده شده است که در آن بارکد حاوی تمام اطلاعات بالا را می توان در دمای 128 درجه سانتیگراد مطابق با استاندارد بر روی لوله پلی اتیلن چاپ کرد.

علامت گذاری لیزری بارکد لوله پلی اتیلن

بسته بندی لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به صورت بسته های گرد، به طور ایمن با نوار محکم بسته می شوند، بوسیله برش می توان این نوارها را جدا کرد؛ قطر داخلی لوله های به صورت بسته های گرد، از 18 برابر قطر بیرونی اسمی لوله پلی اتیلن (حداقل 600 میلی متر) کمتر نیست.

نصب لوله پلی اتیلن

برای نصب لوله پلی اتیلن، این امر توصیه می شود که لوله های پلی اتیلن، با توجه به منطقه انجماد آب، در کانال هایی با حداقل عمق 60-45  45-60 سانتی متر قرار داده شوند. نصب لوله پلی اتیلن  ها ممکن است در دمای هوای 5- درجه سانتیگراد انجام شود.

روش های اتصال لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن را می توان به روش های مختلفی متصل کرد. متداول ترین این روش های نصب به شرح زیر می باشد:

  • جوشکاری لب به لب؛
  • جوشکاری به روش همجوشی الکتریکی؛
  • جوشکاری به روش اتصال مکانیکی

روش جوشکاری  لب به لب

کیفیت جوشکاری لب به لب در لوله های پلی اتیلن، به طور مستقیم به توانایی اپراتور، کیفیت تجهیزات و سرپرستی که مسئول استانداردهای مربوطه است، بستگی دارد. این فرایند باید از ابتدا تا انتها با دقت رعایت شود. قبل از شروع فرایند جوشکاری لب به لب، این موضوع مهم است که تمام متغیرها بررسی و تأیید شوند.  هر اپراتور باید آموزش دیده و گواهینامه لازم را دریافت کرده باشد.

این موارد باید قبل از شروع فرایند جوشکاری لب به لب در نظر گرفته شوند:

  • دمای محیط جوشکاری لب به لب، باید بالای 5+ درجه سانتیگراد باشد و در صورت بارانی یا سرد بودن هوا، این فرایند جوشکاری باید در یک منطقه سرپوشیده انجام شود؛
  • انتهای لوله پلی اتیلن باید بسته باشد تا از گردش هوا و خنک شدن سریع لوله پلی اتیلن جلوگیری شود؛
  • قبل از شروع فرایند جوشکاری لوله های پلی اتیلن به صورت گرد، خمش لوله های پلی اتیلن باید حذف شود؛
  • ناحیه جوشکاری باید تمیز و بدون آسیب باشد.

روش جوشکاری لب به لب

اصل سیستم جوشکاری لب به لب، حرارت دادن سطوح جوشکاری برای مدت معین و تحت فشار قرار دادن لوله های پلی اتیلن با قطر داخلی و خارجی یکسان است. محل اتصال اجزای جوشکاری باید به طور کامل تمیز شود و تا دمای 200 درجه سانتیگراد یا 220 درجه سانتیگراد گرم شود. سپس اجزای جوشکاری تحت فشار معینی به یکدیگر متصل می شوند.

فشار، گرما و زمان جوشکاری باید به درستی انتخاب شود تا خواص شیمیایی و مکانیکی قطعات جوش داده شده تغییر نکند.

در روش جوشکاری لب به لب، نواحی لب به لب، لوله پلی اتیلن را روی صفحه حرارت دهنده فشار می دهند، و این نواحی را در فشار صفر می گذارند تا به دمای جوشکاری برسند و تحت فشار (جوشکاری) به یکدیگر متصل شوند.

اگر فرایند جوشکاری به خوبی اعمال شود، ناحیه جوش داده شده استحکامی همانند استحکام لوله پلی اتیلن  اصلی را بدست می آورد. برای داشتن یک کاربرد جوشکاری باکیفیت مناسب، فشار جوشکاری لب به لب، دما و متغیرهای زمان باید با دقت تنظیم شوند.

آماده سازی جوشکاری لب به لب

دما در دستگاه جوشکاری لب به لب، باید درست قبل از شروع فرایند جوشکاری لب به لب کنترل شود. این کار باید توسط یک دماسنج مادون قرمز انجام شود. صفحه حرارت دهنده باید حداقل 10 دقیقه پس از رسیدن به دمای تنظیم شده باقی بماند. برای اطمینان یافتن از کیفیت بهینه جوشکاری، صفحه حرارت دهنده باید قبل از انجام هر عملیات جوشکاری تمیز شود. تمیز کردن صفحه حرارت دهنده باید توسط مواد تمیز کننده نرم و الکل انجام شود. صفحه حرارت دهنده (با روکش تفلون) باید آسیب ندیده باشد.

نیروهای اتصال و فشارهای اتصال لوله پلی اتیلن، باید مطابق با دستورالعمل های کار کردن با دستگاه جوشکاری باشد. اطلاعات می توانند بر اساس اطلاعات سازنده لوله پلی اتیلن باشند و یا می توان آنها را محاسبه و اندازه گیری کرد. فشار متحرک نشانگرهای دستگاه جوشکاری در طول حرکت آهسته قطعه مورد جوشکاری گرفته می شود. این مقدار فشار باید به فشار اتصال ایجاد شده اضافه شود. ممکن است فشار متحرک با توجه به دستگاه جوشکاری، قطر لوله پلی اتیلن  و طول لوله پلی اتیلن تغییر کند. بنابراین قبل از انجام هر فرایند جوشکاری، باید فشار متحرک خوانده شود و به فشار اتصال اضافه شود.

نواحی اتصال باید قبل از جوشکاری لب به لب برنامه ریزی شوند. به این ترتیب لوله های پلی اتیلن می توانند به درستی تراز شوند و سطح تمیزی داشته باشند.

عرض شکاف و ناهماهنگی اتصال باید کنترل شود. باید تا حد امکان از هرگونه ناهماهنگی در فرایند جوشکاری جلوگیری شود. حتی در بدترین شرایط، ممکن است ضخامت جوشکاری از 0.1 ضخامت دیوار لوله پلی اتیلن بیشتر نشود.

مناطق جوشکاری شده که اصلاح شده اند، نباید لمس و آلوده شوند. در غیر این صورت، اصلاح ناحیه جوشکاری باید تکرار شود. نوارهای اصلاح و سایر قطعات بریده شده باید بدون دست زدن به وجوه بریده شده از ناحیه جوشکاری، جدا شوند.

درچه حرات مورد نیاز برای ضخامت لوله های متفاوت

روش کار ورق صفحه حرارت دهنده برای جوشکاری لب به لب

فرایند جوشکاری لب به لب

در فرایند جوشکاری لب به لب، نواحی جوشکاری توسط صفحه حرارت دهنده تا دمای جوشکاری گرم می شوند و لوله های پلی اتیلن پس از برداشتن صفحه حرارت دهنده، تحت فشار به هم متصل می شوند. دمای گرمایش باید 200 تا 220 درجه سانتیگراد باشد. دماهای بالاتر برای دیواره های نازکتر لوله پلی اتیلن و دمای کمتر برای دیواره های ضخیم تر لوله پلی اتیلن مورد نیاز است. 

افزایش حرارت بدون اعمال فشار

برای گرم شدن، نواحی اتصال لوله های پلی اتیلن باید با صفحه حرارت دهنده تماس داشته باشد و فشار نواحی اتصال نیز باید کاهش پیدا کند. فشار بین نواحی اتصال و صفحه حرارت دهنده باید نزدیک به صفر باشد. در این زمان، گرما از طریق محور لوله پلی اتیلن نفوذ می کند. اگر یک دوره گرمایش کمتر از مقدار مورد نیاز اعمال شود، عمق قطعه پلاستیکی کمتر از حد مورد نیاز خواهد بود. در نتیجه، ناحیه جوشکاری ذوب شده و از بین می رود.

برداشتن صفحه حرارت دهنده

پس از گرم شدن، نواحی اتصال لوله های پلی اتیلن باید از صفحه حرارت دهنده جدا شوند. صفحه حرارت دهنده باید با دقت برداشته شود و سطوح اتصال گرم شده باید بدون آسیب و آلودگی باشند. پس از برداشتن ابزار گرمایش، نواحی اتصال لوله های پلی اتیلن باید به سرعت به یکدیگر متصل شوند. اگر در این مورد اپراتور تأخیر کند، کیفیت جوش به دلیل اکسیداسیون و خنک شدن نواحی اتصال کافی نیست.

اتصال نواحی لوله های پلی اتیلن

پس از برداشتن صفحه حرارت دهنده، نواحی نزدیک تر هم تراز می شوند. در طول این فرایند هیچگونه ضربه ای نباید وارد شود. زمان فشار مورد نیاز (فشار رابط) به صورت خطی به دست می آید.

فرایند سرمایش

فشار اتصال (فشار رابط P3) باید در طول زمان سرمایش حفظ شود. پس از انجام این فرایند، یک خط جوش دوتایی منظم باید پدیدار شود. اندازه خط جوش، منظم بودن فرایند جوشکاری را نشان می دهد. خط جوش های  مختلف می توانند توسط MFR (میزان جریان ذوب) متفاوت لوله های پلی اتیلن ایجاد شوند. میزان جریان ذوب همیشه باید بزرگتر از 0 باشد.

روش اتصال برای لوله پلی اتیلن نوع 3

روش اتصال برای لوله پلی اتیلن نوع 3، مانند روش اتصال برای لوله پلی اتیلن  معمولی 100 PE یا PE 100 RC است. تنها تغییر در این روش، این است که لوله پلی اتیلن  نوع 3 دارای لایه پلی پروپیلن اضافی است که باید بدون وارد آمدن آسیب به لوله پلی اتیلن میانی ​​جدا شود. این کار با تقویت اتصال دقیق فعال می شود که لایه پروپیلن را نمی چسباند، اما همچنان باعث محافظت در برابر سایش لوله پلی اتیلن میانی ​​می شود.

برای آماده سازی فرایند جوشکاری لب به لب لوله پلی اتیلن با لوله پلی پروپیلن با چند فشار، از طریق مراحل زیر انجام می شود:

  • لوله پلی اتیلن را اندازه گیری و علامت گذاری کنید؛
  • ابزار برش را در محل مورد نظر برای انجام برش قرار دهید؛
  • با یک حرکت دایره ای آرام، لایه پلی پروپیلن بیرونی را برش دهید؛
  • با چاقوی مخصوص، یک برش روی دایره لایه بالایی ایجاد کنید؛
  • لایه قابل آزاد شدن را بیرون بکشید؛
  • اکنون لایه داخلی برای براق شدن و لحیم کاری آماده است.

دستورالعمل های قرار دادن لوله پلی اتیلن

قرار دادن و مونتاژ لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن چند لایه  PE 100 RC درست مانند لوله های پلی اتیلن معمولی 100 قرار داده شده و مونتاژ می شوند. لوله های پلی اتیلن به دلیل مقاومت بالا در برابر بارهای نقطه ای و اثرات خراش سطحی، می توانند در خاک و ماسه بدون پر کردن روی لوله پلی اتیلن که معمولاً به عنوان یک لایه محافظ برای لوله های پلی اتیلن استفاده می شود،، قرار داده شوند. مقاومت بالای لوله های پلی اتیلن چند لایه  PE 100 RC در برابر انتشار آهسته ترک ها باعث می شود که قرار دادن لوله پلی اتیلن در خاک های سنگین با پر کردن مجدد روی لوله پلی اتیلن با خاک، و جمع آوری سنگ های بزرگ و همچنین، سنگ های خرد شده تا 60 میلی متر از خاک ریخته شده بر روی لوله انجام شود. توجه داشته باشید که خاک باید به طور یکنواخت بر روی خط لوله پلی اتیلن ریخته شود تا از خط لوله پلی اتیلن در محیط اطراف آن محافظت کند. حمل و نقل خاک به محل انجام لوله کشی با لوله پلی اتیلن، گران است. بنابراین، استفاده از لوله پلی اتیلن  PE 100 RC می تواند هزینه های تأمین خاک مناسب برای محل ساخت و ساز و برداشتن خاک اضافی از محل را کاهش بدهد.

حمل و نقل و نگهداری لوله پلی اتیلن

قبل از نصب لوله های پلی اتیلن و اجزای آن، لوله پلی اتیلن را از نظر وارد آمدن آسیب های ناشی از حمل و نقل و سایر نواقص، بررسی کنید و سطوح و نواحی اتصال لوله پلی اتیلن را تمیز کنید. قطعات آسیب دیده از لوله پلی اتیلن را جدا کنید و در صورت نیاز به برش لوله پلی اتیلن، از یک اره دندانه ریز یا دستگاه برش دهنده لوله پلی اتیلن پلاستیکی استفاده کنید. هنگامی می توان برش در زوایای قائم به محور طولی لوله پلی اتیلن  را به درستی انجام داد که به عنوان مثال، با استفاده از متر سنج (مورب سنج) اره را به صورت مناسبی هدایت نمود. پس از برش، انتهای لوله پلی اتیلن  را مطابق با نوع اتصال آماده کنید.

باز کردن لوله های پلی اتیلن از بسته مربوطه را می توان به روش های مختلفی انجام داد. در مورد لوله های پلی اتیلن ‌با قطر بیرونی تا 63 میلی‌متر، معمولاً با نگهداشتن بسته‌بندی در حالت عمودی، لوله های پلی اتیلن از بسته بندی خارج می شوند. همچنین، برای لوله های پلی اتیلن با ابعاد بزرگتر، استفاده از دستگاه بازکن برای باز کردن بسته های لوله پلی اتیلن توصیه می شود.

بسته بندی های لوله پلی اتیلن باید در جهت مستقیم باز شوند و لوله های پلی اتیلن باید به صورت پیچ ​​خورده نگه داشته شوند. همچنین کشیدن لوله های پلی اتیلن به شکل مارپیچ مجاز نیست.

علاوه بر این، هنگام باز کردن یک بسته لوله پلی اتیلن، باید در نظر داشت که انعطاف پذیری لوله های پلی اتیلن تحت تأثیر دمای محیط است. در دماهای نزدیک به نقطه انجماد، لوله های پلی اتیلن با قطر بیرونی بیشتر از 75 میلی‌متر، در صورت امکان، باید قبل از باز شدن بسته، گرم شوند.

توجه: هنگام کوتاه کردن طول و گذاشتن خط لوله پلی اتیلن، به یاد داشته باشید که تغییر طول لوله پلی اتیلن وابسته به دما را در نظر بگیرید. یک لوله پلی اتیلن با طول 1 متر با افزایش دما کشیده می شود و با کاهش دما، به میزان 0.2 میلیمتر در K کوتاهتر می شود.

     

قرار دادن لوله پلی اتیلن در یک کانال باز

استانداردهای قابل اجرا در این مورد، استانداردهای 805 EN (لوله پلی اتیلن مخصوص آب)، 1610 EN (لوله پلی اتیلن  مخصوص پساب و فاضلاب) و 2-12207 EN (مخصوص لوله پلی اتیلن  گاز) است

بستر سازی و پر کردن مجدد روی لوله های پلی اتیلن

بر اساس اثبات مقاومت لوله پلی اتیلن در برابر افزایش آهسته ترک (آزمایش شده توسط یک فرد مستقل) لوله های پلی اتیلن چندلایه PE 100 RC، که از لوله های پلی اتیلن  PE 100 RC ساخته شده اند، برای قرار گرفتن در کانال، بدون ایجاد یک بستر شنی، مناسب هستند. بنابراین، انجام کار اضافی به منظور ایجاد یک بستر شنی، و ریختن  مجدد مصالح حفاری شده بر روی لوله های پلی اتیلن، طبق استاندارد 805 EN،   (حمل و نقل، قرار دادن لوله پلی اتیلن) ضروری نیست. خواص لوله پلی اتیلن، به گونه ای است که هیچ محدودیتی در مورد اندازه دانه های بستر لوله پلی اتیلن و ریختن مواد پرکننده روی آن ضروری نیست. 

لوله گذاری لوله پلی اتیلن بدون حفر کانال

استفاده از لوله های پلی اتیلن چندلایه PE 100 RC، به عنوان یک روش جایگزین، برای قرار دادن لوله پلی اتیلن بدون حفر کانال، به صورت زیر مناسب است:

  • شکافتن
  • خرد کردن

روش های نصب جایگزین در مورد لوله پلی اتیلن، به دلیل صرفه جویی در زمان و هزینه انتخاب می شوند. در چند سال اخیر، فناوری‌های مختلف نصب لوله پلی اتیلن، به دلیل مزایای اقتصادی زیر به پیشرفته‌ترین روش های روز دنیا تبدیل شده‌ است:

  • کمترین اثر نامطلوب بر روی سطوح توسعه یافته و سنگفرش شده؛
  • استفاده از مسیرهای خط لوله پلی اتیلن موجود؛
  • ایجاد ناراحتی جزئی برای ساکنین؛
  • زمان انجام کار کوتاهتر؛
  • کاهش هزینه های مهندسی شهری و هزینه های اجرای مجدد؛
  • امکان نصب در زیر رودخانه ها، دریاچه ها یا مسیرهای تردد؛
  • کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن، زیرا برای حمل و نقل مصالح برای ریختن در کانال، کار حفاری و موارد دیگر، وسیله نقلیه مورد نیاز نیست؛
  • خودداری از تغییر مسیر ترافیک و ایجاد ازدحام برای انجام نصب لوله پلی اتیلن.

شکافتن

شکافتن محل نصب لوله پلی اتیلن، یک عمل سریع، و احتمالاً مقرون به صرفه ترین روش برای استقرار لوله های پلی اتیلن پلاستیکی جدید است. تکنیک مورد استفاده در روش شکافتن مسیر، تاثیر کمتری بر روی سطح زیر خاک دارد و بنابراین به عنوان یک روش سازگار با محیط زیست در نظر گرفته می شود.

یک جرثقیل دستی برای کشیدن تیغه به منظور شکافتن مسیر نصب لوله پلی اتیلن، در درون زمین بکار می رود. هنگامی که لوله پلی اتیلن در کانال نصب شد، شیار (کانال) به طور خودکار با پیشروی تیغه مخصوص شکافتن مسیر بسته می شود.

این روش برای نصب چندین خط لوله پلی اتیلن به صورت موازی نیز مناسب است. همانطور که خاک در ابتدا توسط تیغه شکافتن مسیر جابجا می شود، بدون هیچ گونه فعالیت بیشتر مورد استفاده مجدد قرار می گیرد،

لوله های پلی اتیلن مستقر شده در کانال نیز باید در برابر نقطه وارد آمدن بار، به عنوان مثال، بار متمرکز، و بارهای وارد شده دیگر، بسیار مقاوم باشد. بویژه، با توجه به مقاومت لوله های پلی اتیلن PE 100 RC در برابر شکاف و تنش بالا، این نوع لوله های پلی اتیلن دارای مقاومت بالایی هستند.

خرد کردن

معمولاً این روش نصب لوله پلی اتیلن در مناطق روستایی و خارج از مناطق ترافیکی بکار می رود. در تکنیک خرد کردن، یک دستگاه مناسب برای برش کانال نصب لوله پلی اتیلن در خاک مورد استفاده قرار می گیرد، و به طور همزمان لوله های پلی اتیلن PE 100 RC با استفاده از یک ابزار که به اصطلاح جعبه نصب نامیده می شود، در کف کانال قرار می گیرند. با توجه به اینکه در بیشتر موارد، این کانال محل عبور عابرین پیاده نیست، این جعبه به عنوان تکیه گاه کانال در فرایند نصب خط لوله پلی اتیلن بکار می رود. هنگامی که لوله پلی اتیلن در کانال مستقر شد، این کانل به صورت مکانیکی پر می شود و با مواد خرد شده قبلی، یعنی بدون اینکه یک بستر ماسه ای مورد نیاز باشد، فشرده می شود.

مراحل تعویض لوله پلی اتیلن بدون نیاز به کانال

  • حفاری جهت دار افقی – HDD
  • پوشش کانال
  • حذف روکش کانال؛

حفاری جهت دار افقی (HDD)، یک روش برای نصب خطوط لوله پلی اتیلن در زیرزمین، بدون حفر کانال است. این روش شامل استفاده از دستگاه حفاری جهت دار، و تجهیزات مرتبط است. در این روش خاک در مراحل مختلف و با استفاده از یک سیال حفاری، خاک سست می شود و به بیرون ریخته می شود.

در این روش، اولین مرحله، ایجاد یک کانال برای نصب لوله پلی اتیلن، بوسیله حفره با استفاده از یک حفره راهنما است. سپس در مراحل بعدی، کانال نهایی نصب لوله پلی اتیلن گسترده تر می شود و لوله پلی اتیلن  با کمک یک دستگاه وارد نمودن لوله پلی اتیلن در این کانال، در کانال حفر شده قرار می گیرد.

این موضوع به معنای اختلال سطحی بسیار کم و هزینه های پایین بازگرداندن مجدد خاک در این کانال است.

همچنین، در این روش ما می توانیم در زیر ساختمان ها، رودخانه ها و جاده ها، از میان تپه ها و سنگ ها، حفاری کنیم.

روکش کردن یک لوله پلی اتیلن  قدیمی آب

روکش کردن مجدد یک لوله آب قدیمی با استفاده از لوله پلی اتیلن،  یک روش نصب لوله پلی اتیلن، بدون حفر کانال است، که به وسیله این روش، لوله پلی اتیلن PE 100 RC، از حفره، به داخل کانال موجود کشیده می شود. لوله های پلی اتیلن نیز به صورت جداگانه، بوسیله یک تکنیک جوشکاری الکتریکی یا جوش لب به لب، متصل می شوند.

ترکیدن لوله پلی اتیلن

روش ترکیدن لوله پلی اتیلن، بدون وجود کانال، روشی است که برای تعمیر خطوط لوله پلی اتیلن، بوسیله  بزرگ کردن سطح مقطع هیدرولیک استفاده می شود.

مواد شکسته فشرده شده در زمین، همراه با خاک موجود در محل، یک فضای حلقوی را تشکیل می دهند که در آن خط لوله پلی اتیلن جدید، به لوله پلی اتیلن ترکیده شده واحد، متصل می شود.

ایجاد بستر برای نصب لوله پلی اتیلن و پر کردن مجدد کانال

بر اساس اثبات مقاومت در برابر افزایش آهسته ترک، لوله های پلی اتیلن نوع PE 100 RC، برای قرار گرفتن در کانال بدون بستر شنی مناسب هستند. بنابراین، کار اضافی به منظور جایگزینی مواد حفاری شده با بستر شنی مطابق با استاندارد 805 EN (حمل و نقل، حذف مواد) ضروری نیست. خواص لوله پلی اتیلن به گونه ای است که ایجاد هیچگونه محدودیتی در اندازه دانه های مصالح ایجاد بستر و مواد پرکننده کانال این لوله پلی اتیلن ضروری نیست.

تکنیک های اتصال لوله پلی اتیلن

ابعاد استاندارد شده برای بار فشار داخلی لوله های پلی اتیلن 100 PE، برای لوله های پلی اتیلن جایگزین نیز معتبر است. لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC را می توان با تکنیک هایی مانند لوله پلی اتیلن 100 PE  استاندارد، بوسیله روش های جوش لب به لب و همجوشی الکتریکی، متصل کرد، زیرا لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC یک بخش جدایی ناپذیر از دیواره لوله پلی اتیلن  است. اتصالات به کار رفته در این سیستم از موادی مشابه با مواد لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC ساخته شده است.

اتصالات

در پروژه نصب لوله های پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC،  لوازم مربوط به پروژه و تعدادی اتصالات ویژه در صورت درخواست، تأمین می شود. برای قرار دادن لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC بدون بستر شنی، انتخاب لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC در زیر نشان داده شده است، همچنین، ساخت لوله پلی اتیلن چند لایه PE 100 RC مطابق با مشخصات مشتری امکان پذیر است.

فهرست