حمل و نقل لوله ها و اتصالات پلی اتیلن

دریافت تجهیزات لوله کشی

کامیون حامل لوله های پلی اتیلن و اتصالات باید در یک زمین هموار پارک شود. ترمز مخصوص پارک نمودن کامیون  (ترمز دستی) باید به صورت مناسبی تنظیم شود و چرخ ها نیز ثابت شوند تا از حرکت ناگهانی کامیون جلوگیری شود. همچنین، ترجیحاً موتور کامیون باید خاموش شود و کامیون باید در دنده گذاشته شود تا به طور ناگهانی حرکت نکند. مکان راننده کامیون باید در تمام اوقات مشخص باشد، تا در مواقع نیاز، راننده قابل دسترسی باشد.

حمل و نقل لوله پلی اتیلن
در تخلیه بسته های لوله دقت لازم را بنمایید.

احتیاط های عمومی در مورد جابجایی لوله های پلی اتیلن

هنگام تخلیه لوله ها از کامیون ها فاصله بگیرید.

فقط افرادی مانند کاربر تجهیزات، که به طور مستقیم برای تخلیه لوله های پلی اتیلن از روی کامیون مورد نیاز می باشند، باید اجازه داشته باشند که در مجاورت کامیون در حال تخلیه لوله ها مستقر شوند. بقیه افراد باید به فاصله مناسبی از منطقه تخلیه لوله ها قرار بگیرند.

لوله های پلی اتیلن در هنگام خیس شدن لغزنده می باشند

لوله های پلی اتیلن در هنگام خیس شدن بسیار لغزنده هستند. بنابراین، همواره در تمام اوقات، بویژه، در هوای بارانی یا برفی، در این مورد احتیاط و دقت لازم را بنمایید.

داغ شدن لوله ها در هنگام نگهداری آنها در محوطه آزاد

لوله های سیاه رنگ پلی اتیلن که در معرض تابش نور خورشید می باشند ممکن است داغ باشند. بنابراین، همیشه قبل از جابجایی لوله هایی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار دارند، احتیاط لازم را بنمایید.

توصیه های عمومی در هنگام جابجایی لوله ها

معمولاً تجهیزات برقی برای جابجایی لوله های پلی اتیلن با قطر بیشتر از 8 اینچ استفاده می شوند. تجهیزات بالابر برقی، شامل لیفتراک، برج فرازرو (دستگاه نردبان مانندی که بر روی کامیون سوار است)، بیل های مکانیکی بکهو، لودرهای تخلیه از جلو، و جرثقیل می باشند. طول بیش از حد لوله ها، وزن زیاد لوله ها، یا شرایط نامساعد  محل تخلیه لوله ها، می تواند نیاز به استفاده از چند دستگاه تجهیزات بالابر برای تخلیه لوله ها را ضروری نماید. همچنین، تنها کاربران با تجربه باید مجاز به استفاده از تجهیزات برقی برای تخلیه لوله ها باشند.

برای بلند کردن و جابجایی لوله هایی که به صورت محکم بر روی کامیون قرار ندارند، واگن های ریلی با پایه های جانبی، تجهیزات بالابر که قادر به بالا بردن لوله های پلی اتیلن به طول حداقل 15 فوت باشند، مورد نیاز است. برای بلند کردن لوله از روی کامیون های با ریل های جانبی، تجهیزات بالابر که قادر به بالا بردن لوله ها به طول حداقل 11 فوت باشند، مورد نیاز است.

محل انجام عملیات تخلیه لوله ها (فضای عملیاتی) باید خالی از کارگران و موانع باشد و همچنین، باید دارای دید واضحی برای کاربر باشد. محل انجام عملیات تخلیه لوله ها را علامت گذاری کنید تا به سایر کارگران هشدار بدهید که تجهیزات بالابر در حال استفاده برای تخلیه لوله ها می باشند.

هرگز بیشتر از ظرفیت اسمی تجهیزات بالابر برای بلند کردن لوله ها استفاده نکنید. کلیه تجهیزات، بویژه آندسته از تجهیزاتی که برای بلند کردن لوله پلی اتیلن طراحی شده اند، باید میزان ظرفیت بالابری ایمن لوله ها بر روی آنها درج و مشخص شود.

لیفتراک ها

در هنگام استفاده از لیفتراک ها (بالابرها)، ضروری است تعدادی از استانداردهای OSHA رعایت شوند. همچنین، مسئولیت استفاده صحیح و ایمن از لیفتراک ها بر عهده کاربر لیفتراک می باشد. روش های مخصوص  برای جابجایی لوله پلی اتیلن، به شرح زیر است:

  • چنگال های لیفتراک ها را از نظر وجود لبه های ناهموار یا سوراخ بر روی آنها بررسی کنید. اگر چنگال های لیفتراک خراشیده شده باشند، آنها را با یک پوشش محافظ مناسب بپوشانید تا از فرو رفتن چنگال های لیفتراک در لوله ها در هنگام جابجایی لوله ها جلوگیری شود.
  • از چنگال های لیفتراک در وسیع ترین موقعیت ممکن استفاده کنید.
  • همیشه از مرکز لوله به سمت مرکز چنگال های لیفتراک برای برداشتن لوله ها استفاده کنید؛
  • همیشه به آرامی چنگال های لیفتراک را به زیر لوله ها ببرید؛ هرگز چنگال های لیفتراک را به سرعت به زیر لوله ها نبرید و یا با چنگال های لیفتراک به لوله ها نکوبید؛
  • لوله هایی را که بلند نموده اید، فقط به اندازه ای به عقب برگردانید که بار به صورت پایدار شود؛ و
  • هنگام جابجایی لوله ها از یک مکان به مکان دیگر، تا حد امکان نزدیک به زمین کار کنید، اما اجازه ندهید که لوله ها در امتداد زمین کشیده شوند یا خراشیده شوند.

حمل و نقل با لیفتراک لوله پلی اتیلن
استفاده از لیفتراک برای تخلیه بسته های لوله

لودرهای تخلیه از جلو

در صورتی که لودرهای تخلیه از جلو، مجهز به چنگال باشند، می توان این نوع لودرها را به عنوان لیفتراک استفاده کرد و در این عملیات نیز، همان روش هایی که در بالا ذکر شد باید بکار گرفته شوند. معمولاً، از لودرهای تخلیه از جلو، برای بلند کردن و جابجایی لوله های پلی اتیلن با قطر بزرگ استفاده می شود.

جرثقیل های متحرک

هنگام بلند کردن لوله پلی اتیلن از درون کامیون، بعضی از موارد الزامی دیگر نیز باید رعایت شود. موانع بالای سر جرثقیل، مانند سیم ها و درختان باید به دقت در نظر گرفته شوند و در تمام اوقات باید جرثقیل حداقل فاصله ای به میزان 10 فوت را از آنها حفظ کند تا از برخورد بازوی جرثقیل با آنها جلوگیری شود. همچنین از  اافتادن جرثقیل در موانعی مانند گودال های بزرگ یا برخورد جرثقیل با طاق ها باید جلوگیری شود.
محل کار جرثقیل را نیز از نظر برخورد جرثقیل با طناب ها و وارد آمدن آسیب به دقت برسی کنید. هرگز بار لوله یا اتصالات را بر بالای سر کارگران یا در مناطقی که به عنوان مسیر برای عبور و مرور سفر استفاده می شود، تاب ندهید. هنگام کار با جرثقیل، همیشه سرعت جرثقیل را ثابت نگهدارید. همچنین، از تکان دادن و حرکت های ناگهانی جرثقیل خودداری کنید.

بیل مکانیکی

از بیل های مکانیکی، اغلب به عنوان جرثقیل استفاده می شود. از قلاب در قسمت زیر سبد بیل مکانیکی نیز برای بلند کردن و حمل لوله پلی اتیلن استفاده شود. استفاده از بیل های مکانیکی بسیار رایج است، بیل های مکانیکی تقریباً همیشه در محل كار در دسترس هستند. به منظور اطمینان از عملکرد بیل مکانیکی، همان اقدامات احتیاطی که برای کار با جرثقیل ها رعایت می شود، برای بیل های مکانیکی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

لوازم جانبی برای جابجایی لوله های پلی اتیلن

زنجیر، کابل فولادی، طناب های سیمی و قلاب ها به طور مستقیم برای جابجایی لوله ها یا اتصالات پلی اتیلن استفاده شوند.

تسمه

تسمه های نواری پهن، بار بلند شده را در یک منطقه بزرگ توزیع می کنند و از بارگذاری نقطه ای یا ایجاد بریدگی در لوله ها جلوگیری می کنند. از تسمه ها می توان برای نگهداری محکم لوله ها یا به همراه یک میله برای پخش کردن بار استفاده کرد. هنگام استفاده از تسمه ها برای نگهداری محکم لوله ها، از لیز خوردن لوله پلی اتیلن یا اتصالات، در حین بلند کردن آنها جلوگیری شود. همچنین، استفاده از میله های پخش کننده بار برای بلند کردن لوله های به هم جوش داده شده یا لوله های با طول بلند توصیه می شود. 

طناب نایلونی

همچنین، می توان از طناب نایلونی ضخیم برای بلند کردن لوله های پلی اتیلن استفاده کرد. طناب های نایلونی، پشتیبانی مشابهی همانند تسمه ها را برای نگهداری لوله ها فراهم می کنند. طناب نایلونی را می توان برای نگهداری محکم لوله ها یا به همراه میله های پخش کننده باز نیز استفاده کرد.

انبر لوله

برای بلند کردن لوله می توان از انبر لوله با طراحی خاص استفاده کرد. انبر لوله با افزایش وزن لوله، پشتیبانی لازم را برای بلند کردن لوله فراهم می کند. هر گز بیش از ظرفیت طراحی شده برای انبر لوله ها از آن استفاده نکنید.

سطح شیب دار

گاهی اوقات می توان از سطوح شیب دار برای پایین آوردن لوله با قطر کم استفاده کرد. در یک سطح شیب دار کاربر باید به پهلو بایستد و لوله را به آرامی از سطح شیب دار رها کند. به منظور جلوگیری از خارج شدن لوله ها از کنترل، کاربر باید در طور اجرای این روش برای پایین آوردن لوله ها، بسیار مراقب باشد.

موارد ضروری در هنگام بلند کردن لوله ها

ظرفیت بلند کردن لوله ها بوسیله یک تسمه یا طناب، توسط عوامل مختلفی مانند نوع تسمه یا طناب، نوع گیره استفاده شده و روش وصل کردن اتصالات به آنها تعیین می شود. به طور معمول، لوازم جانبی باید حداقل به میزان 5/1 برابر وزن سنگین ترین باری که در نظر است بلند شود، درجه بندی شوند. همچنین، زاویه بین هر طرف تسمه یا طناب نباید بیش از 45 درجه باشد. بعلاوه، باید از پیچ خوردن یا چرخیدن هر قسمت از لوازم جانبی بالابر خودداری کنید.

دستورالعمل برای جابجایی سیم بسته لوله های پیچشی بسته بندی شده و بسته بندی نشده

قبل از برداشتن تسمه ها یا نوارها و تخلیه بسته لوله های پلی اتیلن پیچشی، تریلر باید تراز باشد. بسته لوله های پیچشی، را از درون کامیون به بیرون فشار ندهید، نکشید یا نچرخانید. هنگام تخلیه بار هرگز پشت، زیر یا اطراف بار نایستید. تا زمانی که تسمه محکم نشده است، هر گز بندهای بسته لوله ها را جدا نکنید. اگر بسته لوله های پیچشی درون یک مخزن هستند، هر گز آن  مخزن را با لیفتراک از انتهای کامیون فشار ندهید یا نکشید.

لوله های پیچشی بسته بندی نشده
لوله های پیچشی
بسته بندی نشده

لوله های پیچشی بسته بندی شده
لوله های پیچشی بسته بندی شده

دستورالعمل هایی برای جابجایی بار در حرکت با طول های مستقیم

تخلیه بسته های لوله پلی اتیلن از درون یک تریلر با کف صاف


در هنگام تخلیه اتصالات و لوله های پلی اتیلن بسته بندی شده دقت لازم را بنمایید

قبل از برداشتن تسمه های نایلونی دور لوله های پلی اتیلن، که بار لوله را بر روی تریلر محکم می کنند، این موضوع را بررسی کنید که بار مستقر بر روی تریلر جابجا نشده باشد. هنگام صاف کردن بارهای جابجا شده بر روی تریلر، قبل از تخلیه بار، احتیاط لازم را بنمایید.

بسته‌های بار لوله ها باید بوسیله لودرهای دارای چنگال‌ها یا جرثقیل‌های مجهز به میله‌های پخش‌کننده بار، با حداقل سه تسمه با پهنای زیاد تخلیه بشوند. اگر بسته‌های بار لوله ها بر روی هم چیده شده‌اند و به صورت جداگانه به کامیون بسته شده‌اند، در هر مرتبه یکی از بسته‌های بزرگ بار لوله پلی اتیلن را از قسمت بالای کامیون تخلیه کنید. هر بار فقط تسمه های بر روی بسته لوله در حال تخلیه را جدا کنید. نوارهای فولادی به کار رفته بر روی بسته‌های لوله ها، نباید تا زمانی که بسته‌های لوله ها به محل ذخیره‌سازی لوله ها منتقل شوند و به ‌صورتی پایدار و ایمن محکم شوند، از بسته های لوله ها جدا بشوند.

هرگز روی بار لوله ها نایستید. لوله ها را از کامیون بیرون نکشید یا آنها را نچرخانید. برای تخلیه بار لوله ها از بیل های مکانیکی یا لودرهای تخلیه از انتها، یا از تجهیزات جابجایی دیگر، برای فشار دادن به بسته های بار لوله ها، یا بیرون كشیدن بار لوله ها از تریلر استفاده نكنید.


تخلیه بارهای لوله پلی اتیلن بسته شده با تسمه، از روی یک تریلر با کف صاف

هنگام تخلیه بار با یک لیفتراک، یک کامیون (یا تجهیزات دیگر) باید در طرف مقابل تجهیزات مخصوص تخلیه بار لوله های پلی اتیلن قرار بگیرد تا از فشار دادن بار لوله ها از کامیون به بیرون، جلوگیری شود.


تخلیه بارهای لوله پلی اتیلن بسته شده با تسمه، با استفاده از بسته های دارای تسمه

قبل از برداشتن تسمه های پلاستیکی که بار را روی تریلر محکم می کنند، این موضوع را بررسی کنید که همه نوارهای فولادی بار در جای خود قرار داشته باشند. بارهای لوله را بوسیله لودر، جرثقیل های مجهز به تسمه های پهن و یا جرثقیل های مجهز به میله های پخش کننده با تسمه های پهن، تخلیه کنید.

اگر از لودرهای دارای چنگال برای تخلیه بار لوله ها استفاده می شود، چنگال های لودر باید دارای طول کافی برای پشتیبانی ایمن از بسته های لوله پلی اتیلن دارای تسمه نواری باشند. همچنین، باید چنگال های لودر به آرامی به نقطه میانی طول لوله نزدیک بشود. به منظور بهبود بخشیدن به پایداری بسته لوله پلی اتیلن در حین حمل و نقل لوله ها، شاخک های لودر باید تا حد امکان از هم فاصله داشته باشند.

اگر از یک جرثقیل با یک تسمه برای تخلیه بسته لوله های دارای نوار استفاده می شود، طول چنگال های لودر باید در نقاط میانی لوله ها و با استفاده از تسمه های پهن بکار گرفته شود. اگر از چند تسمه یا یک میله پخش کننده مجهز به تسمه های پهن برای تخلیه لوله ها استفاده می شود، در این زمینه باید روش ها و شیوه های توصیه شده توسط سازنده این تجهیزات بکار گرفته شود. اگر لوله های پلی اتیلن به صورت ردیف های کامل تخلیه می شود، تا زمانی که کل ردیف لوله ها به سمت زمین پایین نیامده است، تسمه های بسته نوارها را قطع نکنید، زیرا این نوارها از غلتیدن و چرخش لوله ها جلوگیری می کنند.

اگر لوله ها در ردیف های کمتر از ردیف کامل تخلیه می شوند، نوارهای لوله ها باید بریده شوند و این نوارهای بریده شده فقط از طول(طول های) لوله های پلی اتیلن در حال تخلیه باید برداشته شوند. هر لوله شل شده در ردیف خود، باید با گوه های مناسب محکم شود. بعد از اینکه هر بسته لوله پلی اتیلن از روی تریلر خارج شد،  اشیایی از قبیل تخته و لاستیک و تسمه و نوار که از آنها برای حفاظت از بسته های لوله ها استفاده می شود، باید از بالای لوله ها جدا شوند.

تخلیه لوله های پلی اتیلن دارای تسمه با استفاده از گوه

از این موضوع اطمینان حاصل کنید که تمام گوه ها به طور ایمن در هر دو انتهای الوارهای زیر بسته لوله ها قرار دارند. اگر اینگونه نیست، یک قطعه چوب گوه یا یک گوه مناسب دیگر را در محل مناسب در زیر الوارها قرار بدهید. هیچگاه نباید گوه های موجود در زیر الوارهای چوب را از محل خود جابجا کرد. باید توجه داشت که گوه ها از غلتیدن یا چرخش لوله های پلی اتیلن جلوگیری می کنند. قبل از برداشتن تسمه های پلاستیکی کامیون که بار را بر روی تریلر محکم می کنند، این موضوع را بررسی کنید که همه گوه ها در جای خود قرار داشته باشند. تسمه های زیر شکم بسته های لوله ها را تا زمانی که تخلیه بار بر روی آن لایه از بارها انجام نشده است، از لوله ها جدا نکنید. هنگام صاف کردن بارهای جابجا شده قبل از تخلیه بار، احتیاط لازم را بنمایید.

لوله های پلی اتیلن باید با لیفتراک یا جرثقیل و با استفاده از حداقل سه تسمه یا قلاب انتهایی تخلیه کرد. هنگامی که لوله های دسته شده در ردیف های کامل یا به صورت ردیف های جزئی تخلیه می شود، نوار لوله ها را تا زمانی که لوله بر روی زمین قرار نگرفته است، قطع نکنید. بعد از اینکه هر بسته لوله از تریلر خارج شد و بر روی زمین قرار گرفت، اشیای محکم کننده لوله را از بالای بسته لوله ها جدا کنید.

فهرست