لوله های چند لایه – راه حل هایی برای سیستم های لوله کشی شهری

توسعه سیستم های لوله چند لایه ،فصل دیگری به داستان موفقیت لوله های پلی اتیلنی در آب آشامیدنی، گاز، فاضلاب و کاربردهای صنعتی اضافه می کند.

سیستم های لوله های چند لایه (MLP) راه حل هایی برای مشکلات عملی ارائه می دهند و حداکثر امنیت را در نصب و اتصال با حداقل هزینه اضافی ارائه می دهند.

این لوله ها ترکیب بهترین مواد برای برآوردن شرایط بارگذاری خاص در سازه، حفاظت و دوام طولانی مدت را فراهم می کند.

نمونه‌ها از لایه‌های خارجی برای محافظت از لوله در برابر تخریب و آلودگی در حین ذخیره‌سازی تا لایه‌های سخت داخلی و خارجی دائمی برای محافظت در برابر ضربه‌ خوردگی در حین نصب و ترک ‌خوردگی بار نقطه‌ای در طول عمر لوله را شامل می‌شود. سیستم هایی با استفاده از یک لایه محافظ مقاوم در برابر انتشار برای محافظت از سیال م داخل لوله ها  در برابر زمین آلوده نیز توسعه یافته اند.

راه‌حل‌های  لوله های چند لایه پلی اتیلنی  مجری و طراح سیستم را قادر می‌سازد تا هزینه کلی پروژه را کاهش دهد و ایمنی بیشتری را برای نصب به ارمغان آورد.

هزینه لوله معمولاً تنها بخش کوچکی (9-15٪) از هزینه پروژه است، در حالی که هزینه های حفاری و بازسازی بسیار بالاتر است لذا استفاده از لوله های چندلایه و فناوری جدید در تولید لوله های پلی اتیلنی، ضمن کاهش هزینه های اجرا  می تواند با  افزایش سرعت لوله گذاری منافع بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان این لوله ها قرار دهد. از جمله موارد تمرکز  ازماپلاس  در تولید لوله های جدید پلی اتیلنی موارد زیر است:

  • توسعه راه حل های نوآورانه برای بهبود عملکرد و تمایز در کاربردهای گاز و آب
  • تخصص در انتخاب مواد و طراحی ساختارهای لوله های چند لایهبرای عملکرد بهینه محصول

لوله های چند لایه می توانند مزایای مناسبی را در اختیار مشتریان قرار دهند :

همچنین ک های مدرن لوله گذاری  مانند موارد بدون حفاری می تواند برای لوله پلی اتیلن معمولی سخت و باعث از بین رفتن سطح بیرونی لوله می شود  که  با توجه به عدم امکان بررسی وضعیت بیرونی لوله پس از نصب این فناوریهای جدید در  اجرای خطوط لوله می تواند با  راه حل لوله های چند لایه پاسخ داده شود. در این شرایط مجری و کارفرما با وجود یک لایه محافظ خارجی  می توانند از ایمنی لوله ها اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، حفاری جهت دار اغلب برای نصب لوله های گاز پلی اتیلن و آب در زیر رودخانه ها یا مزارع کشاورزان  قابل استفاده است  و تاثیرات بر  محیط زیست را به حداقل می رساند.

افزودن یک لایه اضافه  با پلیمرهای سخت تر از پلی اتیلن به بیرون لوله محافظت برای آسیب احتمالی سنگ و خراشها به بیرون لوله است. به طور مشابه در حین وارد کردن یا “ترکیدن لوله” لوله های چدنی قدیمی با استفاده از پلی اتیلن، با یک لایه خارجی مشابه در برابر قطعات تیز آهنی محافظت می کند که در غیر این صورت می تواند به لوله آسیب برساند. هزینه‌های حفاری و بازگردانی عناصر بسیار تاثیرگذاری در کل هزینه‌های پروژه هستند که در صورت استفاده از  لوله های معمولی که باعث عدم امکان استفاده از تکنولوژی ترانشه باز می شود هزینه های کل پروژه را به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

 لوله های با لایه خاص بیرونی :

لذا یک جایگزین مقرون به صرفه، استفاده از یک لوله پلی اتیلن با یک عنصر داخلی و یا خارجی سخت است که مقاومت بیشتری در برابر رشد کند ترک، تحت بارگذاری نقطه ای به دلیل سنگ ها و لبه های برنده ی موجود در مواد پرکننده ایجاد می کند. همچنین  برای  موارد خاص مانند  جوشهای الکتروفیوژن  و جوشهای لب به لب ایجاد یک اتصال الکتروفیوژن و جوش لب به لب  خوب، حذف مواد  زاید از سطح بیرونی لوله ضروری  است . با این حال، انجام این کار در هنگام نصب لوله های با قطر بزرگ در ترانشه دشوار است. لذا اگر سطح زیرین لوله به طور کامل  تمیز و پاک نباشد ، اتصال ضعیف شده و حتی ممکن است  باعث از هم گسیختگی شود. اما یک لوله با یک لایه جدا شونده می تواند اطمینان حاصل کند که سطح بیرونی تمیز و در مشخصات ابعادی صحیح باشد. بنابراین به احتمال زیاد اتصال از کیفیت خوبی برخوردار است.

ویژگی های کلیدی برای انتخاب لوله ها :

  • داده های تست فشار هیدرواستاتیک
  • داده های آزمایش رشد آهسته ترک
  • داده های آزمایش انتشار سریع ترک برای لایه های تک و چند لایه
  • داده های آزمایش بار نقطه ای
  • تست سایش/خراش
  • تست جوش پذیری
  • تست لایه برداری

در آزمایشگاه ازماپلاس همچنین ، این موارد آزمون و تستهای مرتبط برای همه  لوله ها ی تولیدی انجام می شود.

لوله چند لایه پلی اتیلن
فهرست