بررسی سیستم های لوله کشی با لوله های پلی اتیلن

از زمان کشف لوله پلی اتیلن (PE) در سال 1933، این لوله به یکی از پر استفاده ترین و مشهورترین مواد ترموپلاستیک در جهان تبدیل شده است. امروزه، رزین‌های پلی‌اتیلن مدرن، بر اساس مشخصات بسیار دقیق مهندسی برای کاربردهای بسیار دقیقی، مانند استفاده از لوله های پلی اتیلن (PE) در صنایع گاز با فشار های متفاوت، آب های بازیابی شده، سیستم‌های آب بهداشتی و آب آشامیدنی، سیستم‌های انرژی پایدار، انتقال و دفن مواد ضایعات و زباله، مخازن سوخت خودرو و کاربردهای مورد نیاز دیگر، طراحی و تولید می شوند.

سیستم های لوله کشی با لوله های پلی اتیلن
سیستم کامل انتقال آب با استفاده از لوله پلی اتیلن (PE)

بعضی از مزایای خاص لوله پلی اتیلن (PE) به شرح زیر است:

  • افزایش طول عمر سیستم و صرفه جویی در هزینه تولید لوله: برای استفاده در کاربردهای امور شهری، با توجه به اینکه طول عمر لوله پلی اتیلن (PE) بسیار بالاتر است و همچنین، با صرفه جویی انجام شده، هزینه ساخت لوله پلی اتیلن (PE) می تواند به میزان قابل توجهی، کمتر از تولید لوله با استفاده از مواد دیگر باشد.
  • ایجاد اتصالات لوله بدون وجود نشت مایعات و به صورت کاملاً مهار شده – انجام اتصالات لوله پلی اتیلن (PE) با استفاده از حرارت، باعث ایجاد اتصالاتی بدون وجود نشت مایعات و مواد دیگر از درون لوله می شود، زیرا ایجاد اتصالات لوله پلی اتیلن (PE)، به اندازه خود لوله پلی اتیلن (PE) قوی است و یا حتی استحکام اتصالات لوله پلی اتیلن (PE) از ساختار خود لوله نیز قوی تر است. استفاده از لوله پلی اتیلن (PE) در کاربردهای شهری، به گونه ای است که انجام اتصالات این نوع لوله با استفاده از حرارت، نقاط نشتی را به طور کامل از بین می برد.
  • مزایای تولید لوله پلی اتیلن (PE): مشخصات ترکیب مواد جهت تولید لوله پلی اتیلن (PE)، شامل وزن سبک، انعطاف پذیری و بدون ایجاد نشت مواد، ایجاد اتصالات کاملاً مطمئن، که امکان انجام  روش های نصب منحصر به فرد و مقرون به صرفه در مورد این لوله ها را به گونه ای فراهم می کند که با استفاده از مواد دیگر برای ساخت لوله های مورد نیاز، عملی نیست.
  • با دوام بودن لوله: استفاده از لوله پلی اتیلن (PE)، به دلیل ویژگی های فیزیکی این لوله، باعث ایجاد اتصالات بدون هر گونه نشت مواد و همچنین، باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری لوله ها می شود که به این دلیل استفاده از لوله های پلی اتیلن (PE) مقرون به صرفه می باشد، و دارای مزایای مرتبط با صرفه جویی در انجام هزینه های طولانی مدت در مورد این لوله ها نیز است.

اندازه ها، مشخصات، و درجه بندی فشار لوله پلی اتیلن (PE)

قطرهای استاندارد مربوط به لوله پلی اتیلن (PE)

لوله پلی اتیلن (PE) برای استفاده در شرایط مایعات با فشار معین، با قطر استاندارد، در قطرهای از 5/0 اینچ تا 65 اینچ در دسترس می باشد. مشخصات استاندارد برای لوله پلی اتیلن (PE)، این امکان را فراهم می کند که این لوله ها بر اساس قطرهای داخلی، یا طبق قطرهای خارجی کنترل شده تولید شوند. سیستم قطر داخلی لوله پلی اتیلن (PE)، برای تولید این لوله ها با اندازه های کوچک است که در کاربرد آنها از اتصالات نوع دندانه ای استفاده می شود، و یا از اتصالات فشرده سازی مکانیکی ویژه ای است که برای تولید لوله نوع 7SIDR طراحی می شوند، استفاده می شود. سیستم‌های قطر خارجی لوله پلی اتیلن (PE) بوسیله انجام روش همجوشی یا توسط اتصالاتی استفاده می شوند که به لوله پلی اتیلن (PE) با یک قطر خارجی قابل پیش‌بینی نیاز دارند.

یک مجموعه از مقررات استاندارد اندازه‌گیری قطر داخلی لوله پلی اتیلن(PE)، مقررات SIDR است که بر اساس اندازه‌های لوله آهنی سری 40 (IPS) تدوین شده است. همچنین، چهار سیستم استاندارد اندازه‌گیری قطر خارجی لوله پلی اتیلن (PE) وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

  • لوله پلی اتیلن (PE) اندازه گیری شده بر اساس اندازه لوله آهنی (IPS)؛
  • لوله پلی اتیلن (PE) اندازه گیری شده بر اساس اندازه های لوله آهنی داکتیل (شکل پذیر) (DIPS)؛
  • لوله پلی اتیلن (PE) اندازه گیری شده بر اساس اندازه لوله مسی (CTS)؛
  • لوله پلی اتیلن (PE) اندازه گیری شده بر اساس مشخصات تهیه شده توسط سازمان بین المللی استاندارد (1/161 ISO).

درجه بندی فشار استاندارد برای لوله های پلی اتیلن (PE) بکار برده شده در سیستم آبرسانی

درجه بندی های فشار استاندارد برای لوله های پلی اتیلن (PE) بکار برده شده در سیستم آبرسانی، در 73 درجه فارنهایت (23 درجه سانتیگراد)، برای لوله های با مشخصات SDR-PR، psig

 

نسبت ابعاد استاندارد

درجه بندی فشار استاندارد (psig) به عنوان یک تابع از تنش طراحی هیدرواستاتیک مواد (HDS) برای انتقال آب، در 73 درجه فارنهایت (23 درجه سانتیگراد)، psi *

 

SDR (در مورد لوله های تولید  شده  طبق استاندارد OD) SIDR (در مورد لوله های تولید  شده طبق  شناسه  (ID) استاندارد)

 

HDS = psi 630 HDS = psi 800 HDS = psi1000
0/17 0/15 80 100 125
5/13 5/11 100 125 160
0/11 0/9 125 160 200
0/9 0/7 160 200 250

* فشارهای مربوط به انجام آزمایش برای آزمایش های نشت فشار کوتاه مدت، می تواند 5/1 برابر فشارهای ذکر شده در جدول بالا باشد.

فهرست